Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O školách a holubnících

Diskuse kolem školství a vzdělávání se někdy dostávají do pro mne zcela nepochopitelných rovin. Na výkřiky: "Matika je zbytečná!" jsem si už zvykla, a považuji je tak trochu za kolorit společnosti. Kvákání žab u rybníka

patří k přírodě, do společenských salónků zas patří ohrnování rtíků nad řadami, procenty a trojčlenkami, které ještě nikdy nikdo nepotřeboval, dokud si tedy nechtěl něco naspořit, či si snad pořídit libovolnou půjčku. Další směry úvah týkajících se vzdělávání však nabírají pro mne zcela neuvěřitelných dimenzí. Tak například jsem se - nikoli poprvé - setkala s názorem, že by si děti vlastně měly mít šanci veškeré svoje vzdělání naplánovat podle svého, a to již od nejútlejšího věku. Cituji z jedné facebookové debaty:

Děti jsou školou povinné jenom podle zákona, každý zákon se dá změnit, a pak už to budou jenom lidé. Proč by si lidé neměli vybírat, co se budou učit? Vždyť se mohou zeptat, mohou se dohodnout, mohou si nechat poradit, mohou vyzkoušet obory, mohou se pojistit na budoucí příjem a uplatnění a spoustu dalších věcí... A všechno se jde kdykoliv doučit. Ruku na srdce, ještě jsem neviděl nic, co bych v životě potřeboval, co bych se nedokázal doučit za dva měsíce, obvykle rychleji. Stojí za to kvůli těm dvěma měsícům udělat z milionů lidí otroky?

Podotýkám, že šlo o reakci na mou poznámku, že děti základní školou povinné si asi tak úplně svoje budoucí studium volit nemohou, neb na to nemají kapacitu (zkušenostní, znalostní), nebavíme se tedy o starších náctiletých, ale skutečně o dětech se vším všudy, šest, sedm let a tak dále. Spolu s dalšími výroky dotyčného považuji celou záležitost za dokonalou ukázku mimořádně hlubokého odtržení od reality. Pochopitelně o přesné hranici toho, kdy se dítě stává dospělým, se můžeme bavit. Ta čára je arbitrární jako cokoli v přírodě - čára mezi druhy organismů, čára mezi kojencem a batoletem, čára mezi embryem a plodem, a v mnoha případech i čára mezi životem a smrtí. U ring species nevíme, kdy začíná nový druh a kdy končí ten starý, u vegetativních stavů, kdy za člověka dýchají přístřoje, a mozkové vlny jsou takřka neznatelné, nevíme, zda jde ještě o živého člověka, děti se vyvíjejí různě rychle, co umí jedno ke konci kojeneckého věku zvládá jiné na začátku batolecího, holčičky mají plus mínus vyvinuté všechny orgánové soustavy dříve, než kluci, kterým se ještě dotváří vylučovací soustava, měla by být čára mezi embryem a plodem jiná pro holčičky a pro kluky? (<rejp do feminismu> A nebylo by to džendrově nekorektní? Vždyť jsme přece úplně stejní! Všichni! Povinně! :) </rejp do feminismu>)

 

 Všechny čáry (všechny šuplíčky na naše kategorie) děláme arbitrárně (no dobře, skoro všechny, pokud máte na hodině stereometrie nakreslit čáru, příliš prostorů na dohody vám to nedává), na základě zkušeností a potřeb. Děláme je nikoli za účelem oprese druhých, ale jednoduše proto, že bez alespoň přibližné představy o definicích, hranicích toho či onoho, bez jakýchsi myšlenkových modelů tohoto světa, nemůžeme myšlenkově uchopit a následně pochopit vůbec nic, natož s tím jakkoli pracovat. V tomhle má Bible pravdu, člověk musí nejprve pojmenovat, a pak teprve vládnout (zvládnout, ovládnout, uchopit, umět, spravovat) protože jinak se prostě s přírodou včetně Homo sapiens pracovat fakt nedá. Nebudeme od přístrojů odpojovat člověka, který je v narkóze po operaci zlomený nohy, ale u mozkové smrti, kdy už šance na uzdravení opravdu není, je rozumné se pro to rozhodnout. Víme přesnou hranici, kdy má člověk ještě naději, a kdy už ne? Ne. Ale dokážeme rozeznat, že někdo už je přece jenom za čárou, a někdo ještě zdaleka ne. Do stadia batolete se každé dítě dostane trochu jindy, ale pokud chceme vydat seznam výživových doporučení pro batolata, asi je vhodné stanovit nějakou časovou hranici, aby se rodiče měli čeho chytit a necpali pětileté dítě sunarem a kojence čočkovou polévkou. U některých druhů si ty přesné čáry opravdu nenalajnujeme, a v situaci ohroženého je každý druh při úplně jiné velikosti populace; pokud ovšem chceme chránit ohrožené druhy živočichů, musíme mít nějakou představu o tom, jak chápeme "druh" a jak chápeme "ohrožený".

 

 A teď s těmi dětmi. Zdali existuje nějaký biologický, psychologický nebo jakýkoli jiný než formálně stanovený rozdíl mezi člověkem, kterému bude osmnáct zítra, a člověkem, kterému bylo osmnáct včera? Pochopitelně že ne. Jenom naprosto zaslepený jedinec může ovšem trvat na tom, že stejně tak není rozdíl mezi osmnáctiletým a desetiletým, anebo dokonce osmnáctiletým a novorozencem. Novorozenec si nemůže vybrat, jestli chce látkové nebo jednorázové pleny, pětileté dítě nedokáže posoudit, jestli mu k něčemu bude školní výuka, a ještě v těch patnácti, kdy si člověk volí střední školu - a zároveň s ním mlátí puberta a další biologické vlivy - je vhodné mu s výběrem dalších studií přinejmenším poradit.

 

 Pětileté dítě není idiot, a neměli bychom se k němu tak tedy ani chovat. Nemá však dosud příliš hlubuké znalosti a zkušenosti s tímto světem. Neví, co je trojčlenka, neví, že se to naučí v matematice, a neví, že ji pravděpodobně bude někdy v životě potřebovat - a tedy neví, že bude v životě potřebovat alespoň nějakou matematiku. Matematiku bude potřebovat rovněž sportovec, který bude chtít pochopit fyzikální část svých pohybových aktivit, a bude ji potřebovat sochař, který si bude chtít propočítat těžiště nějaké své ambicióznější sochy, aby mu plánované dílo nehupsnulo na nohu. Stejně tak jako všichni z nich budou v životě potřebovat číst, ale v pěti to nevědí, protože se beze čtení do té doby docela dobře obešli.

 

 Kromě toho tady máme ještě takový detail, že zrovna výběr dalšího studia se neřídí ani tak formálním přechodem z jednoho životního stadia do druhého, ale spíš zakončením předchozího stupně vzdělávání, a tedy získání jistého objemu informací a zkušeností, které nám mohou pomoci ve výběru dalšího pokračování naší životní pouti. O nástupu na vysokou se rozhodujeme poté, co máme za sebou několik let středoškolského vzdělávání, o nástupu na střední po absolvování cca osmi let základní školy atp.

 

 Troufnu si tvrdit, že pokud někdo jakoukoli věc, kterou kdy v životě potřeboval, ovládl za dva měsíce (taky si troufnu tvrdit, že dotyčný nikdy v životě nepotřeboval ovládnout poměrně hodně oblastí, protože řada věcí se za dva měsíce fakt naučit nedá), bylo to díky tomu, že měl za sebou velmi dobrou základoškolskou a středoškolskou průpravu. Představte si, že byste se chtěli naučit co já vím, spočítat si RPSN u hypotéky, ale neuměli jste číst ani psát, a už vůbec byste neznali základy matematiky. Sčítání, procenta, trojčlenka, nic... Dva měsíce? A co třeba taková kvantová mechanika. Ta běžně znamená tak čtyři roky hodně intenzivní dřiny. A teď si představte, že začínáte z úrovně člověka s dvěma třídami základky. Možná umí číst a psát, sčítat, a má hodně elementární představu o množinách. Slovo integrál v životě neslyšel, nezná klasickou mechaniku, neví, že světlo má vlnově-korpuskulární povahu... easy dva měsíce?

 

 Ukažte mi pětileté dítě, které se jednoho rána probudí a řekne si: "Ha, za třicet let bych chtěl být odborníkem na kvantovou mechaniku. To znamená, že se zítra musím nechat zapsat na základní školu, a začít velmi intenzivně studovat matematiku. Někdy v páté třídě se mi do toho přidá fyzika. Hydrodynamiku mohu samozřejmě prospat, ale při optice bych měl dávat setsakra pozor! Včera jsem si dělal průzkum základních škol ve svém okolí, ta za rohem nabízí velmi dobrý výtvarný program, ale matematiku tam skoro nevyučují, protože tam stejně chodí samí budoucí sportovci..." Hovadina jak vyšitá? Yep.

 

 Pokud bychom měli něchat výběr základní školy a obsahu jejího učiva na pětiletém dítěti, efektivně jim tak všem bez výjimky zkomplikujeme budoucnost, protože takové dítě fakt není schopné posoudit kvalitu školy, náplň jednotlivých předmětů, a jejich přínos pro jeho budoucnost. Navíc v té době ani neví, co mu půjde a co nikoli, a to dokud si to nevyzkouší. I kdyby se rozhodlo dělat za těch dvacet let kvantovou mechaniku, co když po deseti letech přijde na to, že ho matematika a fyzika vlastně nebaví, má z nich konstantně čtyřky, a možná by se měl zabývat něčím jiným... a třeba má nadání na malování a geometrii, a mohl z něj být skvělý architekt, jenomže v životě nenakreslil ani ň, výtvarku považoval za ztrátu času, a tak na ni nikdy nechodil. Řada lidí nemá ve dvaceti páru, co dál, a zkoušejí si několik škol za sebou, vážně chceme toto rozhodování posunou do věku pěti let? To je tak monstrózní krávovina, že mi vlastně přijde fascinující - jak to doprdele může někoho vůbec napadnout?

 

 A ještě detail. V jedné z předchozích debat jsem se setkala ještě s názorem, že by i základní školy měly mít naprosto volné osnovy - každá základní škola by si mohla dělat naprosto co by chtěla. Místo evoluce učit kreaci, místo matematiky výtvrarnou výchovu a naopak, zrušit hodiny tělocviku... Za děti by vybírali rodiče, platili by školné, a za odměnu by dostali pro své dítě přesně to, co by chtěli. I tuto variantu považuji za značně nebezpečnou. Ani sebezodpovědnější rodič nemůže vědět dopředu, k čemu se bude jeho dítě hodit, co jej bude bavit, a nač bude mít síly. Z hlediska dalšího vývoje a nejlepšího základu pro budoucí uplatnění považuju za nejlepší nějaký státem garantovaný základ - pestré osnovy, v nichž se každé dítě setká s literaturou i s matematikou, s uměním i se sportem, s biologií i s fyzikou. Vyzkouší si, co mu jde a co jej baví, o střední škole už se rozhoduje na základně těchto zkušeností a po poradě s rodiči (a/nebo studijními poradci), a při výběru vysoké (či jiné cesty) už je celý rozhodovací proces především na něm samotném.

 

 V žádném případě tu nechci tvrdit, že je náš školní systém bez chybičky. Sama mám mnoho výhrad, například bych byla pro výuku základů logiky, argumentace, a racionálního usuzování obecně, a to jak v mimořádných hodinách, tak v rámci jednotlivých předmětů (můžeme v hodinách fyziky určit, proč nebylo přistání na Měsíci zfalšované? Můžeme na hodinách biologie odmítnout většinu kreacionistických námitek proti evoluci? Můžeme se v matematice věnovat základům statistiky a pochopit, jak fungují metaanalýzy, které bez nejmenších pochyb vylučují účinnost homeopatie či jakoukoli souvislost mezi očkováním a autismem). Po této zemi jistě běhá nejeden člověk, který by měl řadu tipů na další pozitivní změny v našem školství. Takovou změnou ale není bezbřehá svoboda pro koholi od narození. Ke svobodě musí člověk trochu dozrát, a je smutnou skutečností, že někteří jsou nevyzrálí ještě v padesáti. Někde tu čáru ovšem i tak nakreslit musíme. Dítě je vychováváno, dospělý si svoje limity může v mnoha směrech stanovovat sám - a sám se hrabat z případného nezdaru. Škola, přinejmenším ta základní a podle mě i střední, tak stále není a nemůže být holubníkem. Kdo si chce lítat jako pták, musí se nejprve naučit ovládat svá křídla.

Autor: Jelena Příplatová | úterý 16.6.2015 14:02 | karma článku: 15,65 | přečteno: 666x
  • Další články autora

Jelena Příplatová

Malíř pravěku Zdeněk Burian zřejmě mimoděk pochopil evoluci

Kdo z nás by neměl rád Burianovy obrázky dinosaurů? Jestlipak jste však věděli, že tento plodný a talentovaný malíř - na rozdíl od mnoha současných novinářů, výborně chápal evoluci?

26.11.2017 v 16:07 | Karma: 26,97 | Přečteno: 1626x | Diskuse| Věda

Jelena Příplatová

Hliník se přestěhoval do vakcín

Proč dnes řada maminek odmítá svoje potomstvo očkovat? Jedním z důvodů je patrně skutečnost, že už kolem sebe vidíme spíše výše uvedený mýtus, nežli potenciální děsivé následky našich "nevinných" dětských nemocí.

24.11.2017 v 8:54 | Karma: 23,17 | Přečteno: 881x | Diskuse| Věda

Jelena Příplatová

Britský důkaz efektivity domácího vzdělávání?

Před pár lety jsem ze zvědavosti (to víte, setkání s kreacionisty občas přerostou únosnou mez) projížděla studie o homeschoolingu v USA. Pokud si pamatuji, vyplývalo z nich rozdělení doma vzdělávajících rodičů zhruba na dvě půle

24.11.2017 v 1:10 | Karma: 14,58 | Přečteno: 833x | Diskuse| Osobní

Jelena Příplatová

17. listopad a Santa Claus

Před pěti lety jsem byla požádána Literárními novinami, abych sepsala článek obhajující Santa Clause oproti Ježíškovi - zatímco Ježíška byl ochoten hájit kde kdo, na stranu Santy se nikdo příliš nehnal. Jsme správní vlastenci, ne?

14.11.2016 v 13:44 | Karma: 10,47 | Přečteno: 597x | Diskuse| Společnost

Jelena Příplatová

Expozice Archa Noemova: Politicky korektní kabinet kuriozit

tl;dr: Expozicí Archa Noemova nás Národní muzeum ujistilo, že jsou jeho odborníci chytří lidé, kteří ovládají řadu dlouhých a obtížných slov, a zároveň vyřešilo tři nejpalčivější problémy své současné existence:

11.11.2016 v 11:27 | Karma: 14,99 | Přečteno: 726x | Diskuse| Věda

Jelena Příplatová

O bozích, skepsi a Grygarech

V posledních dnech se, jako už zhruba po tisící, strhla na facebooku soutěž o nejpravějšího skeptika*. Co to je? To nikdo neví, ale každý na to má vlastní názor a nebojí se ho použít.

1.7.2015 v 1:13 | Karma: 16,50 | Přečteno: 1136x | Diskuse| Společnost

Jelena Příplatová

Olomouc! Necháte se otestovat?

Tak jsme tady. Zatímco předešlého ročníku jsme se zúčastnili pouze v roli fanouškovské, letos jsme tady služebně, bezmezný obdiv k našemu proroku Richardu Dawkinsovi pochopitelně nehraje vůbec žádnou roli. Každé dopoledne mezi desátou a dvanáctou rodinou sedíme na Horním náměstí v pavilonu RWE a pijeme vám krev. Tedy samozřejmě jsem chtěla říct, že vám odebíráme krevní vzorky, z nichž pak určíme Rh faktor, který vám rovnou můžeme prozradit. Ze zbytku krve pak odebereme krevní plasmu, kterou odešleme do Státního zdravotního ústavu ke stanovení hladiny protilátek proti Toxoplasma gondii.

17.4.2015 v 10:30 | Karma: 9,05 | Přečteno: 544x | Diskuse| Olomouc

Jelena Příplatová

SEX: Chcete vědět víc? (My ano!)

Nevím, zda je na vině moje osoba nebo má profese, když se však sejdu s poněkud vyšším množstvím lidí (čili například s jedním dalším), debata se po krátké či ještě kratší době obvykle stočí někam k rozmnožování, pohlavnímu výběru, a odborným biologickým otázkám typu „proč mi ty kozy vlastně připadají tak sexy“? Není tomu ostatně tak dávno, co mi i moje drahá maminka po chvíli nesmělého přešlapování povídá: „Víš, my jsme se včera na srazu dvanáctiletky nemohli dohodnout... a já, když prej mám tu dceru bioložku... no, jako, nevíš náhodou... má kohout penis? A jestli ne, jak to vlastně s těma slepicema dělá?1“

28.1.2015 v 10:31 | Karma: 10,24 | Přečteno: 1695x | Diskuse| Věda

Jelena Příplatová

Ukradené děti

Fascinuje mě, kolik času a prostoru věnují čeští blogeři, fejsbukáři a v poslední době už i média a známější osobnosti kauze dvou českých dětí "ukradených" norskou sociálkou. Člověk má skoro pocit, že jsou to jediné české děti, na nichž je pácháno jakékoli příkoří, nebo kterým je třeba pomoct, a že odebrání dětí matce a jejich předání do pěstounské péče je to úplně nejhorší, co se může dítěti stát - nějaké leukémie, týrání vlastními rodiči, šikana, sebevražda kvůli odsudkům pro sexuální orientaci atd. jsou proti tomu procházkou růžovým sadem.

30.11.2014 v 10:15 | Karma: 15,82 | Přečteno: 1381x | Diskuse| Společnost

Jelena Příplatová

Štyry ráno

"A kotě usnulo na stole. Čtvrtek v hajzlu, hotovo? Kulový. Čas zřejmě pracuje proti mně, ale už jsem si mohla zvyknout," začínala jsem před dvěma lety jeden textík, který se nikdy nedočkal zveřejnění. Teď se ho dočká, s mírnými úpravami. Protože hovna jsou zrovna teď in.

7.11.2014 v 5:18 | Karma: 10,84 | Přečteno: 619x | Diskuse| Společnost

Jelena Příplatová

My vědci jsme skeptičtí

Ne každý vědec je nutně skeptikem, ač by to tak snad v ideálním světě býti mělo, ne každý skeptik je nutně vědcem, měl by však možná míti alespoň zběžnou představu o vědecké metodě i obecně o vědě a jejím fungování. To je teorie; propojení vědy a skepticismu má v praxi rozměry ještě další. Tak například jsou vědci i skeptici v pohledu mnohých zastánců alternativních medicín, konspiračních teoretiků i nadšených propagátorů všelikých pavědeckých hračiček označováni za lidi necitlivé, uzavřené ve svých matematických formulích a limitované vědeckými škatulkami možného a nemožného.

6.11.2014 v 16:37 | Karma: 20,08 | Přečteno: 1485x | Diskuse| Věda

Jelena Příplatová

Zelení už vědí

Jak se tak z povinnosti občanské probírám předvolebním bahnem programů, spotů, nadávek a ksichtů, připadám si poněkud připitoměle a moudře zároveň. A i když vím, že minimálně s druhým z přívlastků nebude většina čtenářů souhlasit, zkusím vysvětlit proč. Když ne pro vás, tak aspoň pro sebe.

19.5.2010 v 23:06 | Karma: 13,03 | Přečteno: 1184x | Diskuse| Politika

Jelena Příplatová

Pozor! Tento článek propaguje neúctu ke skupině obyvatel...

...a rozhodně není vhodný pro děti. Tou skupinou obyvatel jsou slepice, totiž feministky. Taková pipina když se totiž nudí, tak dovede nadělat hrozná zvěrstva. Viz třeba tato zpráva.

25.1.2010 v 9:41 | Karma: 36,13 | Přečteno: 3262x | Diskuse| Společnost

Jelena Příplatová

S bambitkou na multikulti

Myšlením avšak nikoli barvou pleti nahnědlá árijská bojůvka na straně jedné, prohnaní havlovští levicoví multikulti intelektuálové na straně druhé, člověče vyber si a ty, babo, raď. Z kaluže černobílého vidění světa jako bychom to plynule dotáhli pod okap hnědoduhový. Buď jsi na straně nezahálející evropské elity, nebo jsi jeden z těch multikulti vyvrhelů, co nemají o skutečném světě ani páru. Viz zdejší názory na téma „mně kdysi ve škole také hustili do hlavy takové věci, ale pak jsem dospěla a pochopila...“

25.10.2009 v 20:01 | Karma: 10,23 | Přečteno: 1575x | Diskuse| Společnost

Jelena Příplatová

Hledej práci nebo mlč

Opravdu oceňuji, že, ač jsem zde registrovaná dlouhou dobu, neporušuji pravidla diskusí rasistickými, pornografickými ani jinak nevhodnými příspěvky, a vůbec se snažím chovat jako dospělý člověk, portál iDNES a jeho návštěvníci jsou chráněni před mými potenciálně nevhodnými příspěvky do diskusí.

25.10.2009 v 16:26 | Karma: 15,34 | Přečteno: 1546x | Diskuse| Média

Jelena Příplatová

Socka

Teď budu u řady lidí za hajzla. Vím to a počítám s tím. Nicméně se mi zachtělo se na toto téma rozepsat a tak to taky učiním. Máme svobodu slova, no ne? :) Před nějakou dobou se tu objevily články a s nimi spojené diskuse na téma socka – kdo to je a proč nám vadí nebo nevadí. Krátce jsem se jedné diskuse zúčastnila, ale formát příspěvku mi jaksi nestačil.

19.9.2009 v 15:02 | Karma: 24,25 | Přečteno: 2644x | Diskuse| Společnost

Jelena Příplatová

Weak Mind

Jeanette Winterson kdysi řekla, že sběr knih není koníček, ale obsese, zaměstnání, nemoc, závislost, fascinace a absurdita. Ti, co tak činí, musí tak činit. A ti, co tak nečiní, to považují za sestřenici sběru známek, sestru police s trofejemi, bastarda tučného bankovního konta a chabé mysli.

23.7.2009 v 4:33 | Karma: 11,44 | Přečteno: 1064x | Diskuse| Osobní

Jelena Příplatová

A ještě k té fantazii

Zatímco v minulém článku jsem chtěla v zásadě jen naznačit, že se nějaký Festival fantazie vůbec konal, teď bych se chtěla věnovat myšlenkám, které mne v souvislosti s ním napadají. Možná to můžete vnímat jako takovou naivní oslavnou báseň, a do jisté míry budete mít pravdu. Podstatou tohoto článku má být tak trochu oslava toho, že to s tím naším světem nejde ještě tak úplně z kopce. Ale k tomu se teprve dostanu. Začala bych tou o těch starých dobrých časech a o tom, jak je ta dnešní mládež ale vážně hrozná...

15.7.2009 v 2:53 | Karma: 15,05 | Přečteno: 1382x | Diskuse| Kultura

Jelena Příplatová

Festival fantazie 2009

Před pár dny skončil letos již čtrnáctý ročník Festivalu fantazie v Chotěboři, a tak si říkám, že je nejvyšší čas na trochu rekapitulace. Obecně vzato, bylo to fajn.

15.7.2009 v 0:20 | Karma: 15,70 | Přečteno: 2245x | Diskuse| Kultura

Jelena Příplatová

List nemusí tě, Bože...

Tak máme zase to výročí. Čeho? No přece toho dne, od kterého to jde všechno jenom z kopce. Aspoň to kolem sebe slýchám častěji, než by mi snad i bylo milé. Nemyslím si to. Předně si nemyslím, že by snad vůbec bylo možné jít z toho absolutního dna, kam jsme byli na předlouhých čtyřicet let vrženi, ještě někam z kopce. A rovněž tak si nemyslím, že by se polistopadový vývoj ubíral nějak zásadně špatným směrem. Ano, jsme na houpačce; ano, nedávno proběhlé volby stály za... no, prostě nás ještě zřejmě něco stát budou. Ale pod ten listopad jsme dosud neklesli. A dá-li vůle lidu, snad už ani nikdy neklesneme.

18.11.2008 v 11:09 | Karma: 14,49 | Přečteno: 1317x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 21
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1352x
Politicky nekorektní internetový troll s biologickým pohlavím ženským, oba, troll i pohlaví, militantně antifeministického zaměření. Profesí eviluční biolog, zájmově vědecký žvanil. Adultní jedinec s antitheistickými sklony, fanatik antifanatismu, fanoušek antiky.

Fair Warning: Ačkoli je zde žvanivý troll členem výboru Klubu skeptiků Sisyfos a spolku Ateisté ČR, jakož i zaměstnancem Katedry filosofie a dějin přírodních věd PřF UK, názory publikované na tomto blogu jsou výhradně jeho vlastní, a v žádném případě je, pod pohrůžkou umlácení Flegrovou učebnicí evoluční biologie, nelze zaměňovat s oficiálními stanovisky libovolné organizace, v níž kdy figuroval, figuruje, či figurovat bude. Případní udavači nechť se považují za seznámené s faktem, že na mých pracovištích a v zájmových spolcích je moje prořízlá huba známa jen o málo méně než jejich matka.