Diskuse
O bozích, skepsi a Grygarech
Děkujeme za pochopení.
P20a63v98e47l 34D17v82o16ř74á20k
Na tajné přednášky Grygarovi jsem se občas dostal za minulého režimu. Jo, to byl ještě při smyslech.
Zdravá skepse má člověka vést k tomu, aby prověřil vše, co se mu zdá podezřelé, nejasné, tajuplné etc. Neboť historie dala mnohokrát zatvrzelým skeptikům pěkně na frak. Příkladů mraky, viz např. to, že vlak nemůže jet rychleji, než 36 km/hod, žádný stroj nemůže vydávat něco tak libého, jako lidský hlas atd.
Tady na zemi a patrně i v celém vesmíru platí přírodní zákony (nebo si to můžeme nazvat libovolně). Nějaké už známe, a jejich platnost si můžeme (v rámci současných vědomostí) ověřit, i opakovaně. Ale to neznamená, že ty, co neznáme, neexistují. Viz důkaz indukcí.
Ale existuje byť jediný důkaz, že nade vším bdí Bůh? Tam, kde končí naše vědomosti a rozum, použije někdo víru.
Problém je, že nikdy nepoznáme všechno, na to je nás málo a náš život příliš krátký.
Karma.
M33i65l22a85n 55B39í68l67e76k
Zdravá skepse ovšem také člověku říká, že kromě empirického světa, který je samozřejmě prostorem vědy, existuje i transcendentní oblast, kde naopak nemá věda co pohledávat, protože by se sama zpronevěřila svým zásadám. A v této oblasti jsme se de facto nehnuli už od dob starověkých filosofů. A nijak zvlášť se taky nepohneme, protože nikdy nikdo nebude s to plně osvětlit např. kardinální otázku lidského života - jeho konečnost, smrtelnost. No a tady je prostor pro víru, protože jakákoli odpověď je empiricky nedokazatelná - budeme vždy maximálně věřit, nikdy vědět.
J86a88n 65R39á70ž
Grygar se v jednom nedávném rozhovoru zmínil, že čím víc toho o vesmíru ví, tím víc věří v existenci něčeho mimo chápání naší mysli, tefy v to, co se obvykle označuje jako Bůh. V tom s ním souzním.
Chápat Boha v intencích jeho vnímání rannými křesťany (jak se snaží věřícím vnutit většina církví) považují za stejně hloupé, jako pod dojmem moderních poznatků existenci něčeho, co přesahuje naše vědomí, tedy Boha, zpochybňovat, či zcela odmítat.
J41e81l34e21n74a 84P17ř62í26p44l17a25t21o35v17á
Souhlasím s tím, že je jeho postoj pochopitelný - ano, jistý "posvátný údiv" před přírodou a vesmírem je asi vlastní většině z nás, co se v přírodovědných fenoménech rýpeme vědeckou metodou. Na druhou stranu připnout automaticky tomu, co nás přesahuje, nálepku "Bůh", mi přijde poněkud intelektuálně líné.
Ve skutečnosti vůbec nevíme, co vlastně nevíme, nevíme, zda se to vědět dá, nevíme, zda je to kompaktní struktura, ať už materiálně nebo ve svých principech, aby to bylo možné vůbec považovat za "entitu", aniž by došlo k absolutnímu rozvolnění tohoto pojmu... a ve skutečnosti nemáme ani sebemenší střípek dokladu o existenci jakékoli takové entity, byť zatím možná neuchopitelné, nepochopitelné. Zpochybňování Boha, který je podle všech známých lidských definic přece jenom nějakou entitou, je tak podle mě zcela na místě.
Ve skutečnosti víme, že žádný bůh známý z lidských definic - bůh popsaný v bibli či jiných mytologických sbírkách - obsahuje ve svých definicích logické paradoxy a existovat nemůže zcela principiálně. Co tedy zbývá? Nějaké to něco, někde, co možná je, možná taky ne, zcela jistě se to neprojevuje v rámci našeho světa - je to bůh? Může to být bůh? Můžeme pro něco, na co se absolutně nehodí žádná z lidských představ o bohu, být bohem? (Může něco, na co se absolutně nehodí absolutně žádná lidská předtava o tom, co je to hrnec, být hrncem? Nechť je možné, aby existoval i jiný hrnec, než s jakým jsme se doposud setkávali. Ok, to je zcela jistě možné. Ale co když při pátrání po takovém hrnci narazíme na kompaktní kvádr bez jakékoli dutiny na vložení potravin, nevedoucí teplo, těžký tak, že by libovolný sporák rozmáčkl... nazveme ho hrncem?
Proto já osobně, byť nevylučuji (a z principu vyloučit nemohu) existenci "něčeho mimo naše chápání", nemám sebemenší obtíže vyloučit existenci "boha" - ať už pod tím pojmem chápeme cokoli, co se kdy v této souvislosti mihlo v lidských představách.
P39a66v60e13l 46P85í63p41a
Jak příhodné že jste zmínila tam v oku. Je to právě Sysifos který hledá třísky v cizích očích a nevidí trám v oku svém.
V59i18k61t15o53r 95S31o96u68č76e91k
Jistá zdravá míra skepse je na místě, ale to obvykle nemá nic společného se skepticismem. To je jakýsi kult skepse odtržený od reality, kterým není možné se ani prakticky řídit a tím pádem je to krajně pokrytecká pozice.
B35o57h94u98m35í26r 12Š95i50m48e23k
Každý věřící člověk již z povahyvíry je skeptikem.
Jsi militantní ateistka?Nepotkala jsi se s vírou? Nevadí, i Tebe Pán Bůh potřebuje a má rád.
Kaktus je kytka. Budiž. Aleco to zabere času stále vysvětlovat, že kaktus je kytka. Tak si to vyloučili z diskuse.To je normální, pokud chceš věcně diskutovat.
Dík za odkaz na pozoruhodnéinformace. Je zajímavé, jak během těch několika let je naše vědecké myšlenímnohem dále.
Svět exaktní vědy a svět víryse nepotkávají, ale nevylučují. Anatomie a fysiologie víry je náplní teologie. Ato už je opět exaktní věda, která s ostatní vědou komunikuje tam, kde semohou potkat.
P57a42v68e13l 57P31í15p35a
Teologie je pavěda nejhoršího ražení
J34a55k28u91b 60R66o32t11h
Tak. A ode mne jako skeptika a zároveň křesťana karma.
B19e29d23ř19i55c43h 42T81ě68š43í66n35s85k43ý
jako ateista mám velký problém s ateisty vyhlašující že by chtěli zrušit náboženství
V88l22a91s45t60i29m46i49l 48K98r91a43u51s
Předpokládám, že jako "militantní ateistka" bojujete především proti nejmilitantnějšímu náboženství dneška - islámu.
H46a17n64a 44P42a12c25u92l75o37v39á
Dobře napsáno, karma
J66e23l10e86n44a 23P64ř79í49p89l66a15t10o24v16á
Děkuji. :)
D13a64n68a 80T23e26n22z91l95e74r
Podle vás může někdo, kdo nemá o věci sebemenší páru, rozhodovat o tom, co a jak patří dohromady?
To jste právě moc Sysifům nepomohla.
- Počet článků 21
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1352x
Fair Warning: Ačkoli je zde žvanivý troll členem výboru Klubu skeptiků Sisyfos a spolku Ateisté ČR, jakož i zaměstnancem Katedry filosofie a dějin přírodních věd PřF UK, názory publikované na tomto blogu jsou výhradně jeho vlastní, a v žádném případě je, pod pohrůžkou umlácení Flegrovou učebnicí evoluční biologie, nelze zaměňovat s oficiálními stanovisky libovolné organizace, v níž kdy figuroval, figuruje, či figurovat bude. Případní udavači nechť se považují za seznámené s faktem, že na mých pracovištích a v zájmových spolcích je moje prořízlá huba známa jen o málo méně než jejich matka.