Diskuse
O bozích, skepsi a Grygarech
Děkujeme za pochopení.
P68a34v18e58l 39D52v15o97ř64á19k
Na tajné přednášky Grygarovi jsem se občas dostal za minulého režimu. Jo, to byl ještě při smyslech.
Zdravá skepse má člověka vést k tomu, aby prověřil vše, co se mu zdá podezřelé, nejasné, tajuplné etc. Neboť historie dala mnohokrát zatvrzelým skeptikům pěkně na frak. Příkladů mraky, viz např. to, že vlak nemůže jet rychleji, než 36 km/hod, žádný stroj nemůže vydávat něco tak libého, jako lidský hlas atd.
Tady na zemi a patrně i v celém vesmíru platí přírodní zákony (nebo si to můžeme nazvat libovolně). Nějaké už známe, a jejich platnost si můžeme (v rámci současných vědomostí) ověřit, i opakovaně. Ale to neznamená, že ty, co neznáme, neexistují. Viz důkaz indukcí.
Ale existuje byť jediný důkaz, že nade vším bdí Bůh? Tam, kde končí naše vědomosti a rozum, použije někdo víru.
Problém je, že nikdy nepoznáme všechno, na to je nás málo a náš život příliš krátký.
Karma.
M58i76l74a14n 56B83í69l52e91k
Zdravá skepse ovšem také člověku říká, že kromě empirického světa, který je samozřejmě prostorem vědy, existuje i transcendentní oblast, kde naopak nemá věda co pohledávat, protože by se sama zpronevěřila svým zásadám. A v této oblasti jsme se de facto nehnuli už od dob starověkých filosofů. A nijak zvlášť se taky nepohneme, protože nikdy nikdo nebude s to plně osvětlit např. kardinální otázku lidského života - jeho konečnost, smrtelnost. No a tady je prostor pro víru, protože jakákoli odpověď je empiricky nedokazatelná - budeme vždy maximálně věřit, nikdy vědět.
J56a39n 66R40á41ž
Grygar se v jednom nedávném rozhovoru zmínil, že čím víc toho o vesmíru ví, tím víc věří v existenci něčeho mimo chápání naší mysli, tefy v to, co se obvykle označuje jako Bůh. V tom s ním souzním.
Chápat Boha v intencích jeho vnímání rannými křesťany (jak se snaží věřícím vnutit většina církví) považují za stejně hloupé, jako pod dojmem moderních poznatků existenci něčeho, co přesahuje naše vědomí, tedy Boha, zpochybňovat, či zcela odmítat.
J57e51l22e67n73a 27P38ř73í91p12l49a30t53o53v86á
Souhlasím s tím, že je jeho postoj pochopitelný - ano, jistý "posvátný údiv" před přírodou a vesmírem je asi vlastní většině z nás, co se v přírodovědných fenoménech rýpeme vědeckou metodou. Na druhou stranu připnout automaticky tomu, co nás přesahuje, nálepku "Bůh", mi přijde poněkud intelektuálně líné.
Ve skutečnosti vůbec nevíme, co vlastně nevíme, nevíme, zda se to vědět dá, nevíme, zda je to kompaktní struktura, ať už materiálně nebo ve svých principech, aby to bylo možné vůbec považovat za "entitu", aniž by došlo k absolutnímu rozvolnění tohoto pojmu... a ve skutečnosti nemáme ani sebemenší střípek dokladu o existenci jakékoli takové entity, byť zatím možná neuchopitelné, nepochopitelné. Zpochybňování Boha, který je podle všech známých lidských definic přece jenom nějakou entitou, je tak podle mě zcela na místě.
Ve skutečnosti víme, že žádný bůh známý z lidských definic - bůh popsaný v bibli či jiných mytologických sbírkách - obsahuje ve svých definicích logické paradoxy a existovat nemůže zcela principiálně. Co tedy zbývá? Nějaké to něco, někde, co možná je, možná taky ne, zcela jistě se to neprojevuje v rámci našeho světa - je to bůh? Může to být bůh? Můžeme pro něco, na co se absolutně nehodí žádná z lidských představ o bohu, být bohem? (Může něco, na co se absolutně nehodí absolutně žádná lidská předtava o tom, co je to hrnec, být hrncem? Nechť je možné, aby existoval i jiný hrnec, než s jakým jsme se doposud setkávali. Ok, to je zcela jistě možné. Ale co když při pátrání po takovém hrnci narazíme na kompaktní kvádr bez jakékoli dutiny na vložení potravin, nevedoucí teplo, těžký tak, že by libovolný sporák rozmáčkl... nazveme ho hrncem?
Proto já osobně, byť nevylučuji (a z principu vyloučit nemohu) existenci "něčeho mimo naše chápání", nemám sebemenší obtíže vyloučit existenci "boha" - ať už pod tím pojmem chápeme cokoli, co se kdy v této souvislosti mihlo v lidských představách.
P76a77v82e74l 24P71í86p18a
Jak příhodné že jste zmínila tam v oku. Je to právě Sysifos který hledá třísky v cizích očích a nevidí trám v oku svém.
V89i64k31t72o24r 76S18o38u92č60e17k
Jistá zdravá míra skepse je na místě, ale to obvykle nemá nic společného se skepticismem. To je jakýsi kult skepse odtržený od reality, kterým není možné se ani prakticky řídit a tím pádem je to krajně pokrytecká pozice.
B26o83h40u79m35í45r 65Š73i34m83e12k
Každý věřící člověk již z povahyvíry je skeptikem.
Jsi militantní ateistka?Nepotkala jsi se s vírou? Nevadí, i Tebe Pán Bůh potřebuje a má rád.
Kaktus je kytka. Budiž. Aleco to zabere času stále vysvětlovat, že kaktus je kytka. Tak si to vyloučili z diskuse.To je normální, pokud chceš věcně diskutovat.
Dík za odkaz na pozoruhodnéinformace. Je zajímavé, jak během těch několika let je naše vědecké myšlenímnohem dále.
Svět exaktní vědy a svět víryse nepotkávají, ale nevylučují. Anatomie a fysiologie víry je náplní teologie. Ato už je opět exaktní věda, která s ostatní vědou komunikuje tam, kde semohou potkat.
J53a48k52u31b 13R52o54t24h
Tak. A ode mne jako skeptika a zároveň křesťana karma.
B83e73d56ř68i46c36h 12T45ě96š57í38n57s97k62ý
jako ateista mám velký problém s ateisty vyhlašující že by chtěli zrušit náboženství
V33l95a59s80t55i58m51i22l 64K69r48a21u64s
Předpokládám, že jako "militantní ateistka" bojujete především proti nejmilitantnějšímu náboženství dneška - islámu.
D71a82n29a 13T17e56n81z41l30e57r
Podle vás může někdo, kdo nemá o věci sebemenší páru, rozhodovat o tom, co a jak patří dohromady?
To jste právě moc Sysifům nepomohla.
- Počet článků 21
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1352x
Fair Warning: Ačkoli je zde žvanivý troll členem výboru Klubu skeptiků Sisyfos a spolku Ateisté ČR, jakož i zaměstnancem Katedry filosofie a dějin přírodních věd PřF UK, názory publikované na tomto blogu jsou výhradně jeho vlastní, a v žádném případě je, pod pohrůžkou umlácení Flegrovou učebnicí evoluční biologie, nelze zaměňovat s oficiálními stanovisky libovolné organizace, v níž kdy figuroval, figuruje, či figurovat bude. Případní udavači nechť se považují za seznámené s faktem, že na mých pracovištích a v zájmových spolcích je moje prořízlá huba známa jen o málo méně než jejich matka.