Diskuse
O bozích, skepsi a Grygarech
Děkujeme za pochopení.
P36a26v36e16l 78D84v98o88ř49á11k
Na tajné přednášky Grygarovi jsem se občas dostal za minulého režimu. Jo, to byl ještě při smyslech.
Zdravá skepse má člověka vést k tomu, aby prověřil vše, co se mu zdá podezřelé, nejasné, tajuplné etc. Neboť historie dala mnohokrát zatvrzelým skeptikům pěkně na frak. Příkladů mraky, viz např. to, že vlak nemůže jet rychleji, než 36 km/hod, žádný stroj nemůže vydávat něco tak libého, jako lidský hlas atd.
Tady na zemi a patrně i v celém vesmíru platí přírodní zákony (nebo si to můžeme nazvat libovolně). Nějaké už známe, a jejich platnost si můžeme (v rámci současných vědomostí) ověřit, i opakovaně. Ale to neznamená, že ty, co neznáme, neexistují. Viz důkaz indukcí.
Ale existuje byť jediný důkaz, že nade vším bdí Bůh? Tam, kde končí naše vědomosti a rozum, použije někdo víru.
Problém je, že nikdy nepoznáme všechno, na to je nás málo a náš život příliš krátký.
Karma.
M55i45l16a38n 96B34í18l68e56k
Zdravá skepse ovšem také člověku říká, že kromě empirického světa, který je samozřejmě prostorem vědy, existuje i transcendentní oblast, kde naopak nemá věda co pohledávat, protože by se sama zpronevěřila svým zásadám. A v této oblasti jsme se de facto nehnuli už od dob starověkých filosofů. A nijak zvlášť se taky nepohneme, protože nikdy nikdo nebude s to plně osvětlit např. kardinální otázku lidského života - jeho konečnost, smrtelnost. No a tady je prostor pro víru, protože jakákoli odpověď je empiricky nedokazatelná - budeme vždy maximálně věřit, nikdy vědět.
J53a56n 36R79á15ž
Grygar se v jednom nedávném rozhovoru zmínil, že čím víc toho o vesmíru ví, tím víc věří v existenci něčeho mimo chápání naší mysli, tefy v to, co se obvykle označuje jako Bůh. V tom s ním souzním.
Chápat Boha v intencích jeho vnímání rannými křesťany (jak se snaží věřícím vnutit většina církví) považují za stejně hloupé, jako pod dojmem moderních poznatků existenci něčeho, co přesahuje naše vědomí, tedy Boha, zpochybňovat, či zcela odmítat.
J91e58l34e32n96a 65P66ř60í92p91l62a50t63o76v58á
Souhlasím s tím, že je jeho postoj pochopitelný - ano, jistý "posvátný údiv" před přírodou a vesmírem je asi vlastní většině z nás, co se v přírodovědných fenoménech rýpeme vědeckou metodou. Na druhou stranu připnout automaticky tomu, co nás přesahuje, nálepku "Bůh", mi přijde poněkud intelektuálně líné.
Ve skutečnosti vůbec nevíme, co vlastně nevíme, nevíme, zda se to vědět dá, nevíme, zda je to kompaktní struktura, ať už materiálně nebo ve svých principech, aby to bylo možné vůbec považovat za "entitu", aniž by došlo k absolutnímu rozvolnění tohoto pojmu... a ve skutečnosti nemáme ani sebemenší střípek dokladu o existenci jakékoli takové entity, byť zatím možná neuchopitelné, nepochopitelné. Zpochybňování Boha, který je podle všech známých lidských definic přece jenom nějakou entitou, je tak podle mě zcela na místě.
Ve skutečnosti víme, že žádný bůh známý z lidských definic - bůh popsaný v bibli či jiných mytologických sbírkách - obsahuje ve svých definicích logické paradoxy a existovat nemůže zcela principiálně. Co tedy zbývá? Nějaké to něco, někde, co možná je, možná taky ne, zcela jistě se to neprojevuje v rámci našeho světa - je to bůh? Může to být bůh? Můžeme pro něco, na co se absolutně nehodí žádná z lidských představ o bohu, být bohem? (Může něco, na co se absolutně nehodí absolutně žádná lidská předtava o tom, co je to hrnec, být hrncem? Nechť je možné, aby existoval i jiný hrnec, než s jakým jsme se doposud setkávali. Ok, to je zcela jistě možné. Ale co když při pátrání po takovém hrnci narazíme na kompaktní kvádr bez jakékoli dutiny na vložení potravin, nevedoucí teplo, těžký tak, že by libovolný sporák rozmáčkl... nazveme ho hrncem?
Proto já osobně, byť nevylučuji (a z principu vyloučit nemohu) existenci "něčeho mimo naše chápání", nemám sebemenší obtíže vyloučit existenci "boha" - ať už pod tím pojmem chápeme cokoli, co se kdy v této souvislosti mihlo v lidských představách.
P26a14v76e62l 66P39í44p71a
Jak příhodné že jste zmínila tam v oku. Je to právě Sysifos který hledá třísky v cizích očích a nevidí trám v oku svém.
V23i95k86t77o19r 90S10o45u31č40e85k
Jistá zdravá míra skepse je na místě, ale to obvykle nemá nic společného se skepticismem. To je jakýsi kult skepse odtržený od reality, kterým není možné se ani prakticky řídit a tím pádem je to krajně pokrytecká pozice.
B35o74h66u52m45í88r 84Š22i46m43e83k
Každý věřící člověk již z povahyvíry je skeptikem.
Jsi militantní ateistka?Nepotkala jsi se s vírou? Nevadí, i Tebe Pán Bůh potřebuje a má rád.
Kaktus je kytka. Budiž. Aleco to zabere času stále vysvětlovat, že kaktus je kytka. Tak si to vyloučili z diskuse.To je normální, pokud chceš věcně diskutovat.
Dík za odkaz na pozoruhodnéinformace. Je zajímavé, jak během těch několika let je naše vědecké myšlenímnohem dále.
Svět exaktní vědy a svět víryse nepotkávají, ale nevylučují. Anatomie a fysiologie víry je náplní teologie. Ato už je opět exaktní věda, která s ostatní vědou komunikuje tam, kde semohou potkat.
P53a91v97e37l 52P58í27p48a
Teologie je pavěda nejhoršího ražení
J45a56k86u35b 18R11o77t88h
Tak. A ode mne jako skeptika a zároveň křesťana karma.
B50e11d90ř26i28c32h 89T32ě50š47í34n27s77k54ý
jako ateista mám velký problém s ateisty vyhlašující že by chtěli zrušit náboženství
V32l35a64s39t51i93m79i81l 48K50r28a82u94s
Předpokládám, že jako "militantní ateistka" bojujete především proti nejmilitantnějšímu náboženství dneška - islámu.
H38a48n49a 57P51a66c98u43l21o54v26á
Dobře napsáno, karma
J64e31l12e74n85a 15P34ř98í69p90l34a60t69o77v58á
Děkuji. :)
D83a19n68a 61T49e96n45z37l60e83r
Podle vás může někdo, kdo nemá o věci sebemenší páru, rozhodovat o tom, co a jak patří dohromady?
To jste právě moc Sysifům nepomohla.
- Počet článků 21
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1352x
Fair Warning: Ačkoli je zde žvanivý troll členem výboru Klubu skeptiků Sisyfos a spolku Ateisté ČR, jakož i zaměstnancem Katedry filosofie a dějin přírodních věd PřF UK, názory publikované na tomto blogu jsou výhradně jeho vlastní, a v žádném případě je, pod pohrůžkou umlácení Flegrovou učebnicí evoluční biologie, nelze zaměňovat s oficiálními stanovisky libovolné organizace, v níž kdy figuroval, figuruje, či figurovat bude. Případní udavači nechť se považují za seznámené s faktem, že na mých pracovištích a v zájmových spolcích je moje prořízlá huba známa jen o málo méně než jejich matka.